Communicatie en grafische techniekenInleiding |
Zo'n
30 jaar geleden werd het einde van het drukwerk aangekondigd.
Alle communicatie zou per computer en internet gaan verlopen. Tegelijk heeft iedereen nu in de gaten dat er sinds de brede en wereldwijde acceptatie en toepassing van zowel computers als internet, alléén maar méér drukwerk wordt gemaakt. Er is
op het terrein van corporate communicatie, public relations, voorlichting
of een andere variant van (marketing-)communicatie, ook nauwelijks een
activiteit te bedenken waarbij grafische communicatie geen rol speelt.
|
Dikwijls
is een communicatie- of marketingmedewerker (ook) betrokken bij tekstschrijven
en bij de keuze van illustratiemateriaal.
Vaak wordt veel geld besteed aan een goed, doeltreffend en verzorgd uiterlijk van drukwerk en andere vormen van grafische communicatie. Het maakt daarbij niet uit of het nu gaat om tentoonstellingspanelen, bewegwijzeringsbordjes, verpakkingsmateriaal of schermindelingen van moderne media als intranetpagina's of van een 'flash'-animatie op een website, dvd of CD-rom. De verzamelaanduiding van dit alles blijft 'grafisch' en uiteindelijk geldt bij elke vorm van grafische communicatie heel vaak: 'the medium is the message'. Dit betekent dat men in veel werksituaties te maken heeft met de productie van drukwerk, waarbij de functie als opdrachtgever of productiebegeleider wordt neergelegd bij een communicatie-medewerker of -adviseur. Bovendien
zijn er enkele grafische technieken die worden toegepast, zonder dat we
steevast praten over drukwerk.
Tot slot zijn de ontwikkelingen rond het gebruik van PC's van dien aard, niet alleen voor tekstverwerking, maar ook voor andere toepassingen (bijv. ontwikkeling websites en powerpoint-presentaties), dat men met enige kennis van de grafische technieken makkelijk een veel beter product levert. De komst
van met name desktop publishing (dtp) en de integratie van dtp-functies
in moderne tekstverwerkingsprogramma's brengt de mogelijkheid om verzorgde
publicaties te produceren direct op het bureau van veel (communicatie-)mensen.
Ondanks de opkomst en sterke doorbraak van digitale informatiemedia is drukwerk nog steeds van groot belang in tal van communicatieprocessen. Het lijkt alsof in de afgelopen ruim 30 jaar drukwerk van de aardbodem is weggevaagd als we alleen kijken naar de cijfers van bedrijven als TNT-Post, die zich beklaagt over de sterke afname van de briefbezorging. Maar het is onjuist daaraan conclusies over drukwerk te verbinden als je alleen al kijkt naar de nog steeds groeiende productie van grafisch papier. De marktontwikkelingen
in de grafische sector in de westerse wereld laten zeker zien dat de omvang
van drukwerkoplagen daalt. Ook het aantal 'herhalingsorders' (ongewijzigde
herdruk) daalt.
Werkgelegenheidsontwikkeling
1993-2011
Tegelijk
zien we ook dat het volume aan drukwerk minder sterk daalt; veel drukwerk
van steeds gewijzigde samenstelling; ook in drukwerk een ontwikkeling naar
meer maatwerk voor kleinere doelgroepen.
Daarnaast zijn er tal van handige bijlagen en hyperlinks op deze website te vinden. Want de kans voor communicatie- en marketingvakmensen om grafische communicatie te ontwijken is minimaal; de kans om er iets van te maken is erg groot! |
Naar boven Naar volgende hoofdstuk |
Vragen of opmerkingen over de informatie op deze pagina? Mail dan direct naar info@graficum.nl |
Voor het laatst bijgewerkt op 3 januari 2015 |
© 2003-2015, P.W.A. Overdiep, Bussum |