Webtypografie

Klik hier om deze printvriendelijk opgemaakte pagina af te drukken

Typografie

Typografie is een dienende kunst die de lezer moet ondersteunen in de overdracht en begrijpelijkheid van de boodschap.
Dat we nu een zeer groot deel van onze dagelijkse informatie niet meer vanaf papier tot ons nemen, maar van beeldschermen van PC's, laptops, tablets en smartphones, heeft dus ook grote invloed op de aandacht die we aan de tekstverzorging voor die media besteden. Zeker als we ons bedenken dat de waarneming op al die schermen dikwijls gehaaster en vluchtiger is dan bij gebruik van klassiek drukwerk.
En nu komt daar inmiddels ook de 'smart watch' bij 
De kwaliteit de waardering van het gebruiksgemak van bijvoorbeeld 'e-readers' is ook vrijwel helemaal toe te schrijven aan de grote verbeteringen op typografisch gebied. In feite geldt dat ook voor de vormgeving van navigatie-apparatuur in de auto. De ontwikkelingen bij een produkt als Google Glass zijn ook weer gebaseerd op de aandacht voro typografische aspecten in de helmen van militaire jachtvliegers.

De belangrijkste verschillen in de webtypografie ten opzichte van de drukwerktypografie zijn te herleiden tot zaken als:

  • in drukwerk hebben we te maken met 'op-vallend' licht; op beeldschermen hebben we 'door-vallend' licht (van achteren komend), waardoor we andere effecten hebben ten aanzien van contrast en overstraling;
  • in drukwerk kunnen we (met uitzondering van diepdruk en zeefdruk) teksten weergeven met een zéér hoge beeldzuiverheid (resolutie); bij beeldschermen zijn we beperkt door de (technische) opbouw van het beeldscherm en de rasterfijnheid (aantallen pixels / cm²)
  • op papier is het beeld stabiel; een beeldscherm vernieuwt zichzelf permanent (50-100 maal/seconde) dat soms als 'flikkering' wordt ervaren; het onrustige door d evernieuwing is vooral merkbaar tijdens scrollen
  • het aantal lettertypen voor drukwerk is letterlijk 'eindeloos'; aanvankelijk was het aantal beschikbare lettertypen voor weergve via beeldschermen beperkt en moest het weer te geven lettertype bovendien geïnstalleerd zijn in de computer van de gebruiker en benaderbaar zijn voor het browserprogramma. Inmiddels is de techniek wel verbeterd en kan het gewenste lettertype 'meegezonden' worden met de opgevraagde webpagina; inmiddels leidt dit niet meer tot merkbare vertraging daar waar snelle verbindingen via kabel en glasvezel of via 4G beschikbaar zijn.
Interessante informatie over dit onderwerp is o.a. te vinden in het (Duitstalige) boek
  • Typo Digital 

  • Veruschka Götz, Hamburg: Rohwolt Verlag, 2004. Prijs (D): € 16,90. ISBN 3-499-61249-6
    Absolute topper op het gebied van theorie en praktijk van beeldschermtypografie, met goede aandacht voor leesbaarheid van veel beschikbare lettertypen voor beeldscherm (web-)toepassingen;duitstalig, oorspronkelijk in 2003 in het Engels verschenen onder de titel 'Type for the Internet and other Digital Media' bij AVA Publishing, p/a Fidinter in Lausanne (CH), 
en op onderstaande websites



Naar boven           Naar vorige hoofdstuk         Naar volgende hoofdstuk
Vragen of opmerkingen over de informatie op deze pagina?

Mail dan direct naar info@graficum.nl
Voor het laatst bijgewerkt op 6 juli 2015
© 2003-2015, P.W.A. Overdiep, Bussum