Webtypografie |
||
TypografieTypografie is een dienende kunst die de lezer moet ondersteunen in de overdracht en begrijpelijkheid van de boodschap.Dat we nu een zeer groot deel van onze dagelijkse informatie niet meer vanaf papier tot ons nemen, maar van beeldschermen van PC's, laptops, tablets en smartphones, heeft dus ook grote invloed op de aandacht die we aan de tekstverzorging voor die media besteden. Zeker als we ons bedenken dat de waarneming op al die schermen dikwijls gehaaster en vluchtiger is dan bij gebruik van klassiek drukwerk. En nu komt daar inmiddels ook de 'smart watch' bij De kwaliteit de waardering van het gebruiksgemak van bijvoorbeeld 'e-readers' is ook vrijwel helemaal toe te schrijven aan de grote verbeteringen op typografisch gebied. In feite geldt dat ook voor de vormgeving van navigatie-apparatuur in de auto. De ontwikkelingen bij een produkt als Google Glass zijn ook weer gebaseerd op de aandacht voro typografische aspecten in de helmen van militaire jachtvliegers. De belangrijkste verschillen in de webtypografie ten opzichte van de drukwerktypografie zijn te herleiden tot zaken als:
Veruschka Götz, Hamburg: Rohwolt Verlag, 2004. Prijs (D): € 16,90. ISBN 3-499-61249-6 Absolute topper op het gebied van theorie en praktijk van beeldschermtypografie, met goede aandacht voor leesbaarheid van veel beschikbare lettertypen voor beeldscherm (web-)toepassingen;duitstalig, oorspronkelijk in 2003 in het Engels verschenen onder de titel 'Type for the Internet and other Digital Media' bij AVA Publishing, p/a Fidinter in Lausanne (CH),
Naar boven Naar vorige hoofdstuk Naar volgende hoofdstuk Vragen of opmerkingen over de informatie op deze pagina? Mail dan direct naar info@graficum.nl
|
||