Drukwerkbegeleiding |
Hoofdstukken op deze webpagina: |
In
de communicatiesector wordt veel tijd en aandacht gegeven aan drukwerkbegeleiding.
Opdrachtgevers hebben rond dit aspect ook hoge verwachtingen en een meer dan normale vakkennis is dan ook een vereiste voor communicatiemedewerkers en -adviseurs. Het gaat daarbij om het vermogen tot systematische en projectmatige aanpak in samenhang met een redelijke technische kennis op het gebied van de in deze website hiervoor aangegeven 3 fasen van voorbereiding, vermenigvuldiging en afwerking. In dit deel over Drukwerkbegeleiding gaat het achtereenvolgens over:
KostenDe kosten van drukwerk worden beïnvloed door tal van factoren, zoals:
Het is voor een goede vergelijking gewenst daar al bij de offerte-aanvraag duidelijk naar te vragen: vergelijking op basis van één totaal-eindprijs geeft géén inzicht. Evenmin geeft één offerte voldoende informatie. Inzicht in de te verwachten kosten ontstaat alleen door meerdere offertes te vergelijken. Let wel, u verspeelt uw reputatie als u bepaalde drukkers alleen inschakelt om ter vergelijking offertes te laten opstellen. Volgens de leveringsvoorwaarden voor Grafische Industrie mogen drukkers voor offertes kosten berekenen. De vaste elementen van een goede offerte zijn:
Correctie en proevenFunctionarissen werkzaam op het terrein van communciatie, public relations of voorlichting zijn veelvuldig belast met het corrigeren van zetwerk. Ter voorkoming van misverstanden bij de interpretatie van correctieaanwijzingen, zijn internationaal correctietekens genormaliseerd. Voor ons land zijn deze vastgelegd in het Normalisatieblad NEN 632. De officiële correctietekens staan te zamen met een gebruiksvoorbeeld afgebeeld op dit NEN-normblad.Correctie op tekst (zetwerk) is niet het enige dat door de opdrachtgever gecontroleerd kan (moet) worden. Het zetwerk
wordt gecontroleerd in een zetproef.
Verspreiding van drukwerkDirect mail is een slagvaardig wapen ter stimulering van verkoop en communicatie. Dit doelgerichte medium staat meer dan ooit in het middelpunt van de belangstelling. Direct mail door middel van e-mail heeft met name de belangstelling vergroot voor de verwerving van 'adressen' en via dat gegeven ook voor de belangstellingsgebieden van de geadresseerde en aspecten als bescherming van persoonsgegevens/ privacy.Door de
overvloed aan e-mail (SPAM) is de belangstelling voor direct mail door
middel van drukwerk juist weer aan het stijgen. Tegelijkertijd blijken
de klassieke massamedia steeds minder doeltreffend te zijn voor het overbrengen
van verkoop- en communicatieboodschappen. Het valt niet mee om binnen de
niet aflatende stroom handboeken en folders op te vallen. Voortdurend aanwezige
concurrentie staat het bereik van uw reclameuitingen in de weg.
Op sommige punten vertoont deze aanpak een sterke overeenkomst met het verkoopgesprek. Dezelfde klant die tegenwoordig onbereikbaar lijkt voor de massaal gerichte reclame, voelt zich door direct mail persoonlijk aangesproken en heeft aanzienlijk meer belangstelling voor uw boodschap. In direct
mail is het adres een belangrijke schakel. En meer nog: de kwaliteiten
van dat adres!
De eigenaren/beheerders
en verkopers/verhuurders van adresbestanden zijn natuurlijk allemaal via
internet bereikbaar.
|
Voor het laatst bijgewerkt op 3 januari 2015 |
© 2003-2015, P.W.A. Overdiep, Bussum |